skip to Main Content
SPRIJATELJITE SE SA SELJAKOM – HRANITE SE LOKALNO!

Kriza povodom pandemije korona-virusa (COVID-19) na vidjelo je iznijela mnoge stvari te ju se, osim kroz njezine mnogobrojne negativne posljedice, može sagledavati i na način da ju se smatra povodom za promjenu ustaljenih navika i načina razmišljanja te prilikom za usvajanje novih načina ponašanja i djelovanja, reklo bi se „za novi početak“!

Jedan od aspekata krize je osiguranje redovite i dostatne opskrbe kućanstava osnovnim životnim potrepštinama, poput sredstava osobne higijene, dezinfekcijskih sredstava, lijekova i prije svega prehrambenih proizvoda. I dok je početna zbunjenost građana dovela do paničnog, ponekad i pomalo bizarnog, nagomilavanja zaliha nekih osnovnih proizvoda, poput npr. brašna, tjestenina, ulja, smrznute i konzervirane hrane, ali i kvasca te toaletnog papira i sl., inače dostatnih za zadovoljenje višemjesečnih potreba, ubrzo su građani – potrošači shvatili da se police u trgovinama redovito popunjavaju proizvodima i da su trenutne nestašice nekih proizvoda bile posljedica samo nedovoljnih kapaciteta trgovaca, koji ih u uvjetima potrošačkog grabeža jednostavno nisu stigli popunjavati, kao i poremećaja u opskrbnim lancima, koji su ubrzo ponovno uspostavljeni.

Stanje se ubrzo smirilo, ali su se počela nametati druga pitanja, poput: kako to da trgovački centri mogu raditi, dok su zelene tržnice u potpunosti zatvorene? Dakle, sirova roba iz koronom najpogođenijih zemalja, poput Italije i Španjolske, nesmetano dolazi na naše police, dok je svježijim i kvalitetnijim proizvodima s naših OPG-ova to onemogućeno!? Nije li uvezeno svježe voće i povrće kontaminirano virusom? Zbog čega je kupovina na otvorenom prostoru rizičnija od one u zatvorenim dućanima?

Ipak, treba biti iskren i priznati da su neposredni okidač za zatvaranje tržnica bili šokantni prizori gužva potrošača na nekima od njih, uz posvemašnje ignoriranje preporučenih mjera samozaštite i minimiziranja socijalnih kontakata. U tom trenutku mnogi potrošači iskazali su nespremnost mijenjanja ustaljenih potrošačkih navika, a time i visok stupanj neodgovornosti prema vlastitom zdravlju i zdravlju drugih!

Tržnice zatvorene, a trgovački centri nesmetano rade

Nakon početnog šoka nemogućnošću plasiranja svojih proizvoda, pojedini mali proizvođači, ali također i potrošači, brzo su se snašli iskoristivši potencijale Interneta, prije svega društvenih mreža, za oglašavanje prodaje svojih proizvoda.

Poput gljiva poslije kiše niču ad hoc formirane grupe na društvenim mrežama, koje nude informaciie o ponudi i potražnji pojedinih proizvoda, njihovim cijenama i načinima dostave, te razmjenjuju iskustva i preporuke potrošača. Jedna o takvih je i Lokalna tržnica Moslavine za vrijeme Coronitisa, koja je u samo mjesec dana dostigla više od 3.700 članova!

Također su se pojavili novi, a već postojeći se dodatno afirmirali, oglasnici i servisi koji nude i omogućuju on-line prodaju i dostavu prehrambenih proizvoda. I sami proizvođači iz OPG-ova dodatno su se potrudili oko osobne dostave svojih proizvoda na kućni prag potrošaču.

U međuvremenu se netko dosjetio ‘adventskih’ kućica, koje se inače koriste jedanput godišnje, te su između ostaloga i uslijed ogromnog pritiska javnosti, ublažene neke restriktivne mjere prema tržnicama na otvorenom i omogućeno je njihovo korištenje za prodaju pojedinih vrsta prehrambenih proizvoda, uz primjenu uvriježenih pravila zaštite i socijalne distance. Stanje na terenu je šaroliko i ovisi o snalažljivosti, motiviranosti i odgovornosti odgovornih pojedinaca i čelnika pojedinih JLS-e.  

Znači, dodatni napredak u razvoju vlastitih resursa i usvajanju inovativnih i tehnološki naprednijih praksi postigli su kako proizvođači, tako i potrošači, a to će im svakako koristiti ubuduće, i nakon prevladavanja ove krize! Ovo je prilika da se razviju mogućnosti i navike kvalitetnijeg promišljanja i postupanja kad je riječ o izboru, kupnji i konzumiranju hrane. U to svakako spada i upoznavanje potrošača s proizvođačem hrane, kao i s uvjetima u kojima se ona proizvodi, te razvijanje odnosa suradnje i uzajamnog povjerenja! Kupovinom hrane neposredno od proizvođača u prilici smo ne samo hraniti se zdravije i kvalitetnije, nego i potpomoći domaću proizvodnju i time činiti višestruku korist za sve nas!

Ovo je također prilika da malo promislimo o vlastitim potrošačkim i ljudskim navikama te eventualnoj potrebi da ih mijenjamo i prilagođavamo novim okolnostima! Jesmo li dovoljno odgovorni prema vlastitom zdravlju te zdravlju i potrebama ljudi oko nas? Slijedimo li upute, savjete i preporuke mjerodavnih tijela i kompetentnih stručnjaka o poželjnim načinima našeg ponašanja i djelovanja u kriznim uvjetima? Jesmo li spremni pomoći slabijima i ugroženijima oko sebe i odreći se dijela vlastitog komfora? Ponašamo li se kao potrošači dovoljno ekološki održivo i društveno odgovorno? Što smo kao pojedinci učinili u smislu našeg osobnog doprinosa prevladavanju ove krize, odnosno ublažavanju njezinih učinaka i krajnjih posljedica itd.?

Ova pandemija, kojoj se nažalost još ne nazire kraj, definitivno je poslužila državnim tijelima kao povod za razvoj mnogih mehanizama upravljanja krizom. Razvijaju se postojeći resursi i kreiraju novi alati za učinkovitije funkcioniranje upravnog, gospodarskog, financijskog, zdravstvenog, odgojno-obrazovnog, informativnog, sigurnosnog i drugih sustava, a u hodu se prilagođava i zakonodavni okvir. U praksi se testiraju i nadograđuju platforme i aplikacije tipa e-građani, e-škola, CEZIH (Centralni zdravstveni informacijski sustav RH op.p.) i drugi, u svrhu npr. izdavanja e-propusnica, nadzora kretanja građana, održavanja nastave na daljinu i sl.

Sukladno tomu i potrošači bi trebali iskoristiti ova neuobičajena vremena za iznalaženje inovativnih i alternativnih rješenja, ne samo za nabavu prehrambenih proizvoda izravno od proizvođača ili vlastitu proizvodnju istih, nego i za unaprjeđenje osobnih kompetencija i sposobnosti za opstanak na tržištu!

Ankete:

Jeste li do sad koristili on-line naručivanje prehrambenih proizvoda?

Loading ... Loading ...

Kupujete li prehrambene proizvode izravno od proizvođača iz OPG-ova?

Loading ... Loading ...

Odlazite li u trgovine rjeđe nego prije?

Loading ... Loading ...

Trošite li u trgovinama manje nego prije korona-krize?

Loading ... Loading ...

Pazite li na 'socijalnu distancu' u trgovinama i inače?

Loading ... Loading ...

Koristite li zaštitne maske i/ili rukavice prilikom kupnje?

Loading ... Loading ...

Suzdržavate li se od 'pipanja' voća i povrća bez zaštitnih rukavica?

Loading ... Loading ...

Imate li pripremljen popis proizvoda koje želite kupiti?

Loading ... Loading ...
Ova objava ima 2 komentara

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

×Close search
Search